Σάββατο 21 Φεβρουαρίου 2015

Charles Frederick Worth … ο δημιουργός της haute couture

Ο πρώτος μόδιστρος που θεωρήθηκε καλλιτέχνης, και όχι απλώς τεχνίτης ενδυμάτων.
Έβγαλε την ραπτική από τα υπόγεια και τις σοφίτες και την ανέδειξε σε τέχνη… 

 O Charles Frederick Worth ο σχεδιαστής που κυριάρχησε στην Παρισινή μόδα το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, γεννήθηκε στην Αγγλία στην πόλη   Bourne, της επαρχίας  Lincolnshire τον Οκτώβριο του 1825.
Όταν ήταν νέος ο Worth εργάστηκε σαν μαθητευόμενος και υπάλληλος σε δύο εμπόρους υφασμάτων του Λονδίνου.
Κατά την διάρκεια αυτής της περιόδου, εκτός από την γνώση των υφασμάτων και των επιχειρήσεων επισκέπτεται την Εθνική Πινακοθήκη αλλά και άλλες συλλογές για να μελετήσει  ιστορικά πορτρέτα.
Η μελέτη αυτή των ενέπνευσε στις μετέπειτα δημιουργίες του, αλλά και στις στολές των μπάλ Μασκέ που ήταν πολύ διαδεδομένες την εποχή εκείνη .Γινόταν πολύ συχνά χοροί μεταμφιεσμένων και οι φορεσιές που πρωταγωνιστούσαν σε αυτούς συζητιόνταν πολύ στη καλή κοινωνία.


η Marie και ο  Charles Worth
Ο Worth μετακόμισε στο Παρίσι το 1845. Παρά τις αρχικές δυσκολίες, βρήκε δουλειά στο Gagelin,μια εξέχουσα επιχείρηση που πουλούσε υφάσματα, αξεσουάρ μόδας ( σάλια, γάντια κ.α.), αλλά και ελάχιστα έτοιμα ενδύματα. Εκεί γνώρισε και παντρεύτηκε την Marie Vernet μια υπάλληλο της επιχείρησης, που κατασκεύαζε αξεσουάρ για τις πελάτισσες του καταστήματος. 

Έγινε  κορυφαίος πωλητής στο Gagelin. Έραψε για τη σύζυγο του κάποια ρούχα, και ξαφνικά άρχισαν όλες οι πελάτισσες να του ζητάνε δικές του δημιουργίες. Προσπάθησε να πείσει τους ιδιοκτήτες να δημιουργήσουν ένα τμήμα ραπτικής στην επιχείρηση, αλλά τότε η ραπτική δεν θεωρούνταν κάτι αξιόλογο και επιφανές, γιαυτό και δίσταζαν να διακινδυνεύσουν την φήμη της επιχείρησης για κάτι τόσο κατώτερο σαν εργασία. Παρόλα αυτά του έδωσαν την άδεια  για  ένα μικρό τμήμα ραπτικής στο όνομα της  εταιρίας.

η Μεγάλη έκθεση του 1851 στο Crystal Palace
του Λονδίνου

Τελικά η φήμη της επιχείρησης εκτοξεύτηκε,  όταν δικές του δημιουργίες βραβεύτηκαν στη Μεγάλη Έκθεση του Λονδίνου (1851), και στην Έκθεση του Πασιριού (1855).



ο οίκος μόδας
Worth et Bobergh στην διεύθυνση 7 Rue de la Paix.
Το 1858 ο Worth , βρίσκει χρηματοδότη,τον Σουηδό Otto Bobergh ,φεύγει από το Gageline και ανοίγει δική του εταιρία, με την επωνυμία   Worth et Bobergh στην διεύθυνση 7 Rue de la Paix.
Και η επιτυχία ήρθε!
O Worth ανέτειλε ως σχεδιαστής ταυτόχρονα με την εγκαθίδρυση της δεύτερης γαλλικής αυτοκρατορίας (1852) με τον Ναπολέοντα τον ΙΙΙ(1808-1873).  

Το Παρίσι έγινε το κέντρο της Ευρώπης με μία οικονομία αναζωογονημένη. Η ζήτηση για αγαθά πολυτελείας συμπεριλαμβανομένων των υφασμάτων και των πολυτελών ενδυμάτων, έφθασε σε επίπεδα που υπήρχαν πριν τη Γαλλική Επανάσταση (1789-1799).





Η αυτοκράτειρα Ευγενία (1826-1920)
ποζάρει στον πίνακα φορώντας δημιουργία του Worth 






Όταν ο Ναπολέοντας ΙΙΙ παντρεύτηκε την αυτοκράτειρα Ευγενία (1826-1920),το στιλιστικό της γούστο όρισε μια νέα εποχή στη μόδα και η προτίμηση της στον Worth,
του εξασφάλισε μια πρωτοφανή επιτυχία σαν μεγάλο σχεδιαστή από την δεκαετία του 1860 και μετά στους βασιλικούς οίκους της Ευρώπης.
η αυτοκράτειρα Ευγενία με δημιουργίες του Worth...





















Γίνετε ξεχωριστός όχι μόνο για τη χρήση πολυτελών υφασμάτων και αξεσουάρ, αλλά και για τη ενσωμάτωση στις δημιουργίες του ιστορικών στοιχείων. Εκτός από τις κατά παραγγελία δημιουργίες του σε σημαντικές και εξέχουσες προσωπικότητες ( δούκισες, κόμησες και αυτοκράτειρες της Ευρώπης),



Η βασίλισσα Ελισάβετ της Αυστρίας
( η γνωστή σε όλους Σίσυ )
με δημιουργία του Charles Frederick Worth
σε ένα πίνακα για την στέψη της
σαν βασίλισσα της Ουγγαρίας το 1867
.










σχεδιάζει ξεχωριστή συλλογή πολυτελών ενδυμάτων και τα παρουσιάζει πάνω σε ζωντανά μοντέλα,με  επίδειξη μέσα στην επιχείρησή του. 
Είναι ο πρώτος που βάζει ετικέτες πάνω στις δημιουργίες του. 
Τα ρούχα του βασίζονται στα πολυτελή υλικά και στη τέλεια εφαρμογή, τονίζοντας την θηλυκότητα, καταργώντας τα πολλά βολάν. 
Αντί να αφήνει την πελάτισσα να επιβάλει το σχέδιο που επιθυμούσε ,όπως ήταν η υπάρχουσα πρακτική της ραπτικής, αυτός πρότεινε το σχέδιο και το εφάρμοσε ανάλογα με την προσωπικότητα της πελάτισσας. 
η ετικέτα με την επωνυμία
του οίκου
Worth 

μέρος από το εσωτερικό της αίθουσας του ατελιέ
όπου γίνονταν οι πρόβες...



      







η "Σίσυ" με ακόμη μία δημιουργία
του Worth 1865
Αυτές οι καινοτομίες, αλλά και η μεγάλη του ικανότητα αυτοπροβολής και διαφήμισης του έδωσε τον τίτλο του «πατέρα της haute couture» και τον τίτλο του «πρώτου σχεδιαστή μόδας».
Από το 1870 το όνομά του εμφανίζεται συχνά σε γνωστά 

περιοδικά μόδας και η φήμη του εξαπλώνετε και πέραν της «υψηλής κοινωνίας» της εποχής. .Από όλες τις γυναίκες  θεωρείτε πλέον  όνειρο και μεγάλο απόκτημα μία δημιουργία του Worth …
Ο μεγάλος αριθμός των σωζόμενων δημιουργιών στη μόνιμη έκθεση του Costume Institute, καθώς και σε άλλες εκθέσεις των Ηνωμένων Πολιτειών, είναι απόδειξη της τεράστιας δημοτικότητας του Worth μεταξύ των πλουσίων της Αμερικής, καθώς και μεταξύ των βασιλικών οίκων της Ευρώπης. 
 Πριγκίπισσες, δούκισσες και κόμισες, ποζάρουν σε πίνακες με δημιουργίες του Worth…
η πριγκίπισσα
Pauline Clementine von Metternich
( γνωστή και ως "de Metternich" )
φημίζονταν για την ομορφιά την γοητεία
και την κομψότητά της
με δημιουργία του Worth
Πολλές από τις πελάτισσες του, ταξίδευαν στο Παρίσι με σκοπό να αγοράσουν ολόκληρη την γκαρνταρόμπα  κάθε σεζόν από τον οίκο  Worth... με πρωινά , απογευματινά ρούχα, βραδινές τουαλέτες και πλούσια συλλογή από ρούχα ανάλαφρα,  νυχτικιές και ρόμπες, που φοριούνται μόνο στα ιδιαίτερα διαμερίσματα τους, σε ώρες χαλάρωσης και ύπνου.
Επίσης προμηθεύονταν ρούχα για επίσημες εκδηλώσεις όπως γάμους,  χορούς ντεμπιτάντ, και τους περίφιμους χορούς μεταμφιεσμένων που ήταν αγαπημένη ψυχαγωγία  στην «υψηλή κοινωνία» της Ευρώπης και της Αμερικής. Ανάμεσα στις πελάτισσές του ήταν μεγάλα ονόματα του θεάτρου και της όπερας ,όπως η Sarah Bernhardt, Lillie Langtry, Nellie Melba, και Jenny Lind.



το εργαστήριο του ατελιέ στον οίκο Worth
O οίκος Worth, συνεχίζει την μεγάλη του επιτυχία μέχρι το τέλος του 19ου αιώνα, βασιζόμενος στο σχεδιασμό και το ταλέντο του Charles Frederick Worth.
Οι γιοί του, Gaston-Lucien(1858-1924), και  Jean-Philippe (1856-1926) ανέλαβαν την επιχείρηση μετά το θάνατο του, το 1895, και διατήρησαν σε υψηλό επίπεδο την επιχείρηση. 
Τα σχέδια του Jean-Philippe ακολουθούν σε πολλά σημεία την αισθητική του πατέρα του με την χρήση ειδικευμένων υφασμάτων και πολυτελών φινιρισμάτων και αξεσουάρ.



λεπτομέρεια από πορτρέτο κάποιας κυρίας
με δημιουργία του οίκου...  





φόρεμα Worth του 1900
φόρεμα για χορό μεταμφιεσμένων
του 1898
από τον οίκο Worth
Βραδινό  φόρεμα του οίκου Worth 1902
1865-1870 Charles Frederick 
τουαλέτα χορού μεταμφιεσμένων

άλλη μία δημιουργία του οίκου Worth
μετά το 1900 

νυφικό του οίκου Worth 1869
Worth & Bobergh, 1867-1870 βρίσκετε στο Μουσείο  Μόδας
στο Σαντιάγκο της Χιλής

άλλη μία επιφανείς κυρία, ποζάρει με δημιουργία του οίκου Worth 
μερικές ακόμη δημιουργίες του  οίκου Worth
νυφικό από τον οίκο Worth 1879

βραδινά φορέματα του 1887 και 1892
από τον οίκο Worth


απογευματινό φόρεμα, δημιουργία
του οίκου 1869-1870


Η μεγάλη δυναστεία μόδας του οίκου Worth έφτασε τελικά στη δύση της το 1952 όταν ο εγγονός του,  Jean-Charles (1881-1962), αποχώρησε από την οικογενειακή επιχείρηση…                
    

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου